24 december, 2019 0 Comments Omgangsvormen

Vijf tips voor het perfecte kerstdiner

Kerstdiner organiseren? Zo doet u dat!

Hoe organiseert u het perfecte kerstdiner? En hoe hoort u zich te gedragen als gast? Voor beide geven wij vijf tips in dit artikel, die ervoor zullen zorgen dat het diner vlekkeloos verloopt en iedereen geniet.

Tip 1: aankleding

Zorg voor een feestelijke setting met een mooi aangeklede tafel. Denk hierbij niet alleen aan de grote voorwerpen als een tafelkleed, mooi servies en chique glazen. Ook kaarsen, versiering voor op tafel, een mooi karaf, servetten en naamkaartjes zijn niet te vergeten. Kies bijvoorbeeld een kleur (voor kerst is goud meestal een geschikte optie) en koop de genoemde details voor op tafel allemaal in deze kleur. Zo maakt u van uw tafel snel een mooi uitziend geheel.

Deze tip gaat over niet alleen de aankleding van het decor waarin het kerstdiner zich afspeelt, maar ook over de aankleding van de gasten. Houd u als gast aan de (al dan niet ongeschreven) dresscode. Als uw gastheer of -vrouw veel moeite heeft gestopt in de organisatie van een diner, wordt het gewaardeerd als die moeite ook is gereflecteerd in uw outfit. Als degene die u ontvangt het liever wat losjes houdt, ga dan zelf ook voor een casual look.

Gouden tip: maak zelf naamkaartjes met drie zijden en laat uw gasten elke gang wisselen van plek aan de tafel. Zo krijgt iedereen de kans om met meerdere gasten bij te praten, en raken mensen minder snel uitgepraat.

Tip 2: menukaart

Informeer ruim van tevoren bij uw gasten voor dieetwensen om ongemakkelijke situaties te voorkomen en op tijd een alternatief te kunnen bedenken. Hoewel vlees nog altijd bij het kerstmenu lijkt te horen, zijn er ook veel feestelijke vegetarische alternatieven.

Denk na over het aantal gangen en de hoeveelheden die u wil serveren. Bekijk recepten in kookboeken en online voor inspiratie. Als u een recept heeft gekozen dat u nog nooit heeft gemaakt, is het wellicht een goed idee dit eerst een keer uit te proberen. En vergeet vooral het belang van goede wijn niet. Schenk niet te weinig (want geen enkele gast gaat graag met een droge mond naar huis), maar ook zeker niet te veel (want dan kunnen die discussies alsnog zonder dat u het doorheeft boven tafel komen).

Kerstdiner organiseren? Zo hoort dat
Een gezellige sfeer is het belangrijkst tijdens een kerstdiner.

Geef als gast altijd een compliment over het eten (of als het écht niet smaakt, zeg dan maar gewoon niks) en bedank na afloop netjes voor het diner. Onderschat niet hoeveel tijd en moeite uw host in de avond en het eten heeft gestoken!

Gouden tip: maak zelf een menukaart in hetzelfde thema als de naamkaartjes of servetten. Behalve dat het er mooi uitziet, is het altijd fijn voor gasten om te weten hoeveel gangen er nog volgen (en hoeveel ze dus nog op kunnen scheppen…). “Verwachtingsmanagement is een van de belangrijkste taken van de gastheer- of vrouw,” zegt etiquette-expert Roel Wolbrink.

“En de host hoeft niet elke gang of de volgorde van de gangen uit te leggen, zodat men zich kan concentreren op de conversatie aan tafel. Daarnaast is het menu zelf ook een goed gespreksonderwerp,” aldus Wolbrink.

Tip 3: gespreksonderwerpen

Een mooie setting draagt natuurlijk bij aan de sfeer die er hangt tijdens het kerstdiner, maar is lang niet alles. De sfeer die gecreëerd wordt door het gezelschap telt zeker ook mee. En de gastheer of -vrouw speelt een grote rol in het behouden van een goede sfeer. Houd de kerstgedachte erin en vermijd gevoelige onderwerpen die kunnen leiden tot discussies; die zijn voor een andere avond.

“De rol van de gastheer of -vrouw is het behouden van de sfeer,” zegt Wolbrink. Eigenlijk is hij of zij een soort ceremoniemeester. De host ontvangt, zorgt voor het programma, de tafelsetting, de aankleding en de voortgang van het diner. Ook zorgt hij of zij ervoor dat iedereen betrokken wordt.

“Houd het initiatief bij u als gastheer of -vrouw,” tips Wolbrink. “Schep duidelijke verwachtingen en houd de teugels in handen.” Als gast heeft u een volgende rol en dient u zich aan te passen aan de regels van het huis.

Gouden tip: hoe veel u de regie van de avond los kunt laten als host hangt af van hoe goed uw gasten elkaar kennen. Als ze elkaar goed kennen, kunt u de teugels meer laten vieren. Aan de andere kant moet de regie soms juist heel strak blijven als de gasten elkaar heel goed kennen, zoals bij de schoonfamilie. Een goede voorbereiding en eventuele taakverdeling zorgt ervoor dat u ondanks de regievoering kunt genieten.

De host is een soort ceremoniemeester
Vergeet niet te genieten: als gast maar ook als gastheer of -vrouw!

Tip 4: etiquette, maar geen etiquettepolitie

Weet als host én gast hoe het heurt, maar ga er niet teveel in op. Mensen kunnen zenuwachtig worden als etiquette worden besproken, en dat is wel het laatste wat u wilt als u uw gasten probeert op hun gemak te laten voelen.

Ken de basisregels (niet smakken of met volle mond praten, bestek van buiten naar binnen, geen ellebogen óf mobiels op tafel, niet te veel opscheppen), maar verander niet in de etiquettepolitie. Belangrijker dan goede etiquette is een goede sfeer, dus spreek anderen vooral niet aan op hun gedrag.

En maak u geen zorgen als u de etiquette minder goed kent: zolang u uw bord niet aflikt, zullen andere tafelgasten u waarschijnlijk ook niet aanspreken op uw manieren. Etiquette zijn juist bedoeld om het makkelijker te maken, niet moeilijker. Door de basisregels te kennen, kunt u zich concentreren op het gesprek.

Gouden tip: “Loslaten, vooral niet te moeilijk doen,” zegt Wolbrink. “Ga mee in de energie van de rest, in de flow. En als u het even niet meer weet? Vragen of kopiëren!”

Tip 5: Focus op het samenzijn

“Hoewel het menu een leuk gespreksonderwerp is waarop men zich kan verheugen en van kan genieten, gaat het daar uiteindelijk niet echt om,” geeft Wolbrink toe. “Het gaat erom dat jullie samen zijn en elkaar misschien weer beter leren kennen. Dat is het doel van dit soort diners: samen beleven, samen doen.”

Veel belangrijker dan de aankleding en het menu zijn dus de sfeer en het genieten. Geef het goede voorbeeld en laat uw mobiele telefoon boven liggen. Probeer ook als gastheer of -vrouw te genieten van het samenzijn met dierbaren. Dan wordt een diner pas echt gezellig.

Gouden tip: kerst is ook een goede tijd om te laten zien dat u uw naasten waardeert. Op de achterkant van de naamkaartjes kunt u bijvoorbeeld een quote of kort berichtje zetten, toegespitst op de desbetreffende gast. Dit kan al zo simpel zijn als het afmaken van de zin: “Ik waardeer je, omdat…”

Fijne feestdagen!


Share: