23 oktober, 2019 0 Comments Omgangsvormen

Emotionele intelligentie

Wat is het en hoe past u het toe?

U heeft vast wel eens gehoord van de term emotionele intelligentie. Maar wat houdt dat nou eigenlijk in? In dit artikel leest u niet alleen wat het is, maar ook waarom het van belang is op de werkvloer. Helemaal onderaan vindt u tips voor hoe u uw emotionele intelligentie kunt trainen en verbeteren.

Emotionele intelligentie wordt ‘gemeten’ aan de hand van iemands sociale vaardigheden, empathie, zelfkennis, optimisme, zelfregulatie en motivatie. Deze eigenschappen kunnen bijdragen aan maatschappelijk succes en succes op de werkvloer. Het begrip heeft betrekking op de interpersoonlijke én intrapersoonlijke intelligentie.

Zoals u misschien begrijpt, is EQ (het emotionele intelligentie quotiënt) in veel mindere mate meetbaar dan IQ. Toch bestaan er wel tests voor. Test hier zelf hoe hoog uw EQ is. Eén troost: EQ is meer dan IQ iets wat u kunt trainen en leren, dus vrees niet als uw score niet hoog uitvalt. Hoewel het ook met onze persoonlijkheid te maken heeft, kunnen mensen oefenen om op een emotioneel intelligente manier te reageren op situaties.

Hoe helpt emotionele intelligentie in uw werk?

U denkt misschien eerder aan hoe kennis en de juiste uitvoering van bepaalde taken nuttig zijn in u werk. Maar er zijn heel veel verschillende manieren waarop emotionele intelligentie van pas kan komen op de werkvloer. Onderzoek wees zelfs uit dat sociale competentie een positieve invloed heeft op financieel succes. Emotioneel intelligente mensen kunnen beter met kritiek en stress omgaan op hun werk, hebben goede relaties met hun collega’s en reageren minder vanuit hun emoties. Emotionele intelligentie helpt niet alleen in je werk, maar ook voor je eigen welzijn.

U kunt verschillende dingen doen om uw emotionele intelligentie te trainen. Probeer bijvoorbeeld positief met kritiek om te gaan, dan zult u ervan kunnen leren. Probeer in te zien waar uw collega vandaan komt met een nieuw idee dat u op het eerste oog niks lijkt. Begrip is de eerste stap van waaruit jullie een gezamenlijk vertrekpunt kunnen vinden. Empathie kan samenwerkingen alleen maar ten goede komen. Het helpt ook veel als u een goede relatie heeft met uw collega’s ondanks eventuele verschillen. Zeker als u in sales zit, zijn emotioneel intelligente vaardigheden belangrijk omdat u vertrouwen moet winnen.

Leiderschap

Men heeft het vaak over de soft skills die goede leiders nodig hebben. Een goede manager heeft niet alleen organisatorische vaardigheden, bijvoorbeeld, maar heeft ook bepaalde soft skills nodig waardoor hij of zij goed met mensen om kan gaan en een aangename werkomgeving creëert. Deze vaardigheden komen voort uit emotionele intelligentie.

“Leadership is not domination. It’s the art of persuading people to work toward a common goal.”

Daniel Goleman, schrijver van het boek ‘Emotional intelligence’
De Botton praat over hoe mensen een gelukkig leven kunnen leiden met emotionele intelligentie.
Zwitserse filosoof Alain de Botton tijdens een conferentie. | Bron: Visualhunt

Wat kunt u zelf doen?

De bekende filosoof (en oprichter van de School of Life) Alain de Botton sprak vorige week een volle zaal toe (en dat op een zaterdagochtend) over emotionele intelligentie in het gebouw van de Nationale Opera in Amsterdam. Hoewel de term zelf niet eens zo veel aan bod kwam, gaf de Botton een overzicht van hoe we gelukkiger kunnen leven door emotioneel intelligenter over dingen na te denken. Zelfreflectie speelt voor hem een belangrijke rol. Ook benadrukt hij dat 60-70% van ons persoonlijk geluk van onze relaties met anderen afhankelijk is.

We’re all idiots. But the balance lies in knowing how we are all a bit crazy.

Alain de Botton

We kunnen zelf verschillende dingen doen om emotionele intelligentie in te zetten voor een gelukkiger leven:

  • Ken uzelf. Neem elke dag even de tijd om na te denken over de gebeurtenissen van die dag en hoe u daarop reageerde. Dit kan goed door een dagboek bij te houden. Op deze manier wordt u bewust van uw ‘innerlijke wereld’ en gedachten. Zoals de Botton zegt: “Insomnia is the mind’s revenge for all the thoughts you didn’t have during the day”.
  • Reflecteer rationeel op uw eigen gedrag en gevoelens. Verteer verdriet zodat woede plaats kan maken voor optimistische melancholie. Ga op zoek naar bepaalde reactiepatronen waarin u gedrag van situaties in het verleden reflecteert op een huidige situatie, en vraag u af of die reactie de meest geschikte was. Probeer een situatie eens vanuit een ander perspectief te bekijken. Kwetsbaarheid en het durven laten zien van uw zwakheden is het enige dat van vreemden vrienden zal maken.
  • Juist in deze tijd is de natuur zo belangrijk; zoek deze vaak genoeg op. Dit helpt u relativeren, omdat de natuur groter is dan welk persoon dan ook waar u tegenop kijkt.
  • Stel doelen, maar wees niet overambitieus. “Life isn’t perfect, all we need is a good enough life.”
  • Bedenk dat kritiek wel degelijk verenigbaar is met liefde. Als iemand u echt kent, is het niet raar dat diegene misschien dingen aan u wilt veranderen. Sterker nog, dat kan juist een daad van liefde zijn. Sta daarom open voor opbouwende kritiek. Leer te luisteren en leren. Hetzelfde geldt andersom: maak van uw hart geen moordkuil; zelfs de persoon die u het beste kent kan uw gedachten niet lezen.

“Love is not a feeling, but a skill that needs to be learned.”

Alain de Botton