30 augustus, 2019 0 Comments Reizen

10 tips voor een comfortabele vlucht

De laatste week van de zomervakantie is aangebroken, en Nederlanders overal ter wereld zullen zich weer terug gaan begeven naar ons land. Het urenlange stilzitten in een vliegtuig kan veel van uw lichaam vragen. Daarom hier wat tips!

Opgezwollen lichaamsdelen, hoofdpijn, een opgeblazen gevoel, oorpijn… Allemaal kwaaltjes die veroorzaakt kunnen worden door de droge lucht en druk in de cabine van een vliegtuig. De vochtigheidsgraad in vliegtuigen ligt onder de twintig procent, waar dit normaal gesproken rond de 30 ligt. Gelukkig zijn er verschillende dingen die u kunt doen voor een betere vliegervaring:

  • Begin een dag van tevoren al met het wennen aan de nieuwe tijdzone zodat de klap niet ineens komt. Zorg dat je ruim op tijd bent op het vliegveld zodat je zonder stress gaat vliegen. Beschouw de vlucht als (unieke) tijd voor je zelf. Zodra in het vliegtuig verzet je je horloge. 
  • Drink veel water! Meer dan u normaliter zou doen, denk aan maximaal een halve liter per uur. Neem vooral ook zelf mee zodat u niet afhankelijk bent van de stewardes. Veel mensen drinken graag een glaasje wijn of een likeurtje voor ze gaan slapen, maar houd het bij één of twee drankjes. Door meer alcohol zal u des te meer uitdrogen in de droge cabinelucht. Hetzelfde geldt voor cafeïne.
  • Eet een lichte maaltijd voor en tijdens de vlucht, aangezien u niet veel zal bewegen. Neem zelf fruit, groenten en/of noten mee; meestal bevatten vliegtuigmaaltijden niet veel vitamines.
  • Wandel af en toe even door het gangpad om stijve spieren en onrustige benen tegen te gaan.
  • Op plekken met meer ruimte, zoals naast de wc’s, kunt u wat rek- en strekoefeningen doen om de bloedsomloop te bevorderen. In uw stoel kunt u nekoefeningen doen en uw rug en ramen uitstrekken tot aan het plafond.
  • Neem een gezichtscrème mee om uitdroging van de huid tegen te gaan als gevolg van de airconditioning. Keelsnoepjes zijn om de zelfde reden fijn. Als u zich even wilt opfrissen, plens dan wat water in uw gezicht in het toilet.
  • Neem een tandenborstel mee om uw tanden te poetsen voor het slapengaan en na het ontbijt. Draagt u lenzen? Neem dan altijd een lenzendoosje en een bril mee, want door de droge lucht kunnen ze gaan irriteren of te droog aanvoelen.
  • Neem een nekkussen, (norse cancelling) oordopjes en een oogmasker mee voor een goede nachtrust.
  • Zorg voor gelaagde kleding: meestal is het veel te koud in een vliegtuig, maar soms is het opeens heel warm. Neem een paar comfortabele sokken mee. En voor het geval je bagage kwijt raakt, neem een beetje extra kleding voor de eerste dag mee in je handbagage.
  • Een makkelijke oplossing: reis met de hogesnelheidstrein (indien mogelijk)! Niet alleen beter voor uw lichaam, maar ook voor het milieu. Daarnaast kunt u nog beter van het uitzicht genieten en borrelen in de treinbar.

Technologie

Er worden veel technologische uitvindingen gedaan door bedrijven die uw vliegervaring willen verbeteren. Al deze innovaties worden jaarlijks tentoongesteld op de ‘Aircraft Interiors Expo’ in Hamburg. De hier tentoongestelde ideeën gaan van nieuwe satellieten die er voor kunnen zorgen dat je al door de douane heen bent voor de landing (Immarsat) tot een espressomachine óp de trolley (SkyTender Solutions).

Het Amerikaanse bedrijf Tapis, bijvoorbeeld, wilde een oplossing vinden voor de zweetaanvallen van passagiers terwijl ze wachten tot de airco aan wordt gezet. Hiervoor hebben ze duurzame nieuwe materialen bedacht voor stoelen en muren, waaronder een luchtdoorlatende stof met onzichtbaar kleine gaatjes. Collins Aerospace heeft virtuele vliegtuigramen bedacht die een live stream laten zien van het uitzicht. Emirates heeft deze technologie zelfs al toegepast in hun nieuwste first class suites. Op die manier heeft iedereen een raamstoel! Bekijk hieronder hoe verbazingwekkend echt de kunstmatige ramen lijken.

https://www.youtube.com/watch?v=VdDzaNlGSmk

Jetlag

Een ander innovatief idee dat werd tentoongesteld dit jaar is ‘s werelds eerste wetenschappelijk aangetoonde manier om jetlags te verminderen. Het Duitse bedrijf Jetlite heeft een app gelanceerd die bepaalde slaap- en voedingspatronen aanraadt, en die het mogelijk maakt voor het cabinepersoneel om het licht aan te passen op tijdszones en lengte van de vlucht.

Wat u zelf kunt doen als u weet dat u een lange vlucht gaat maken naar een andere tijdszone, is de nachten voorafgaand aan de vlucht al proberen te wennen aan de desbetreffende tijdszone door wat eerder of later te gaan slapen dan normaal. Zet uw horloge zodra u bent ingestapt op de tijd die op de plaats van aankomst geldt. Op deze manier kunt u ook tijdens de vlucht al weten of u beter de hele vlucht kunt slapen (als het op bestemming op dat moment nacht is) of beter kunt proberen op te blijven door een filmmarathon te houden. Probeer uw eerste dag op bestemming zoveel mogelijk buiten te zijn: daglicht helpen uw hersenen aan het nieuwe ritme te wennen doordat het de aanmaak van melatonine (het slaapstofje) remt.


Share: