Barry Callebaut, dé cacao importeur van Europa en leverancier van de beste chocolade aan de horeca en levensmiddelenindustrie is steeds op zoek naar unieke samenwerkingen om te laten zien dat vakmanschap, creatie en samenwerking tot erg mooie dingen kan leiden en inspireert.

In augustus 2016 kwam Bas Smit, marketingmanager van Callebaut, bij New Tailor met de vraag om een uniek koksoutfit te ontwikkelen. Met voorbeelden van bijvoorbeelden van G-star voor Sergio Herman en de traditionele koksbuizen als vertrekpunt. De koksbuizen van tegenwoordig zijn te weinig jas en te veel een trui. Te slap. Te weinig uitstraling. Vroeger toen de koksbuizen nog doordrukknoppen hadden, kregen de koksbuizen meer body en uitstraling. Dat wilden we terugbrengen en we gingen voor Callebaut aan de slag.

 

Bij New Tailor namen we daarom het Nerhu jasje als uitgangspunt, maar dan wel ongevoerd zodat schoonmaken eenvoudiger wordt. Wel handig als je wit katoen als stof kiest. De sloof is geïntegreerd in het ontwerp en wordt bevestigd aan de bovenste drie knopen. Juist dat detail geeft het een uniek beeld. De nieuwe outfit voor de koks kreeg zijn primeur op de ISM2017 in Keulen. Martin Diez, chefkok van Callebaut is laaiend enthousiast: “Wauw, het voelt echt als een geheel, bovendien irriteert er niks en kan ik mij heerlijk vrij bewegen. Een normale sloof hangt bijna altijd irritant in de nek.” Ook zonder sloof is het jasje een lust voor het oog en geeft het autoriteit aan de chefs.

Callebaut heeft over de wereld vijf inspiratiecentra waar koks en gebruikers van de beste cacaoboter en chocolade samen met Callebaut werken aan de ontwikkeling van nieuwe producten. De herkomst van de chocolade, de mate van roostering en de hoeveelheid boter versus cacao wordt steeds verder geanalyseerd en verfijnd om tot de beste smaak en verwerking te komen.

Meer over chocolade in Het Blauwe Boekje op pagina 100