Grenzeloos, persoonlijk en lachen: dat zijn de nieuwste trends in de hotelwereld voor de komende jaren.

We kregen deze morgen een interessante mail van Food Inspiration met de hoteltrends voor de komende jaren. Er is een dik en lijvig boekwerk gemaakt met allerlei mooi foto’s en voorbeelden. Een preview van het trendreport is hier te bestellen.

Ze deelden de belangrijkste trends al met ons:

TREND 1 – All elusive hospitality
Slapen in een hotel wordt bijzaak. Belangrijker is dat gasten kunnen detoxen van de drukke wereld waarin ze leven en kunnen reconnecten met elkaar. Dit noemen we all elusive hospitality. Nieuwe generaties, zoals de millennials, zijn hier sterk gevoelig voor.

TREND 2 – Van tastbaar naar ontastbaar
Hotelgasten willen echte en oprechte verhalen van het personeel in de hotels en vertrouwen niet langer blindelings het logo dat op de gevel prijkt of het oprichtingsjaar van het merk. Loyaliteitsprogramma’s verliezen aan belang.

TREND 3 – Personalization
Uniformiteit in kamers, service en F&B wordt een dissatisfier. Gasten die een customized experience krijgen aangeboden waarderen dit structureel hoger dan homogene ervaringen.

TREND 4 – No boundaries
Bij future hotels loopt de lobby over in het restaurant, die weer overgaat in de bar, die weer overloopt in de business desk of conciërge. De scheidslijnen tussen publieke ruimtes verdwijnen.

TREND 5 – The bar is back!
Fullservice hotels verleggen de focus van het restaurant naar de hotelbar. Hier kunnen gasten en buurtbewoners reconnecten, kleine gerechtjes eten en cocktails & craft beers drinken.

TREND 6 – Er mag gelachen worden
Gasten willen niet met verbodsbordjes er op worden gewezen dat ze “niet zonder slippers in de wellnessruimte” mogen. Ze willen willen gniffelen om je fooienpot die ?karmabox? heet.