Uber gaat het echt wel winnen van de ordinaire (dit betekent volgens Van Dale ondermeer ‘gewone’) Taxi. En wel omdat de Uber taxi’s wel Aardig, Betrokken, Goedkoop, Betrouwbaar en Verzorgd zijn. Belangrijkste reden is de app. Via de app bestel je een taxi en traceer je waar jouw taxi is en blijft, je betaalt via de app en bent gegarandeerd van de prijs van de kortste route en bovendien of bovenal kan je de service (en de chauffeur) een rating geven. Hij (of zij) is er alles aan gelegen een goede rating te krijgen en is (dus) wel gastvrij en vriendelijk. De gemiddelde taxi chauffeur kan anoniem blijven. En dat is zijn zwakte.

De reactie van de directie van Uber op de inval van Inspectie voor Leefomgeving en Transport vandaag was echter buiten proportie. Om te stellen dat alle buitenlandse bedrijven zich dan maar zorgen moeten gaan maken, is nou net wat ondermeer TCA doet. Anderen erbij halen. En dat is niet nodig. De discussie in Pauw vorige week tussen TCA en Uber was veel beter. Te gast in Pauw was de directeur van Uber Nederland, Niek van Leeuwen. Van Leeuwen bleef te allen tijde rustig en had wellicht ongelijk maar bleef onder controle. Duco Douwstra, voorzitter en oprichter van Stichting Taxibelangen Nederland echter werd boos, wellicht terecht, maar verloor daardoor de discussie. Kijk hier de uitzending terug.

De dienst van Uber ging officieel van start in juni 2010 in San Francisco, de thuisbasis van het bedrijf. Inmiddels is de taxi-app beschikbaar in ruim 200 steden in tientallen verschillenden landen. Ook in Nederland rijden Uber-taxi’s rond, onder meer in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en binnenkort Utrecht.