Succesvolle organisaties ontkomen er niet aan om actief te werken aan life cycle management.

Er komen nieuwe concurrenten, klanten willen weer eens iets nieuws, de wereld om hen heen is veranderd. Daardoor is het noodzakelijk dat organisaties zich herpositioneren, acquireren of fuseren en moeten ze zichzelf opnieuw uitvinden. Kortom, ze laten zich graag adviseren door dure marketingbureaus . In mooie rapporten wordt via vaak ingewikkelde, soms eenvoudige business modellen duidelijk op welke manier succes is vast te houden of te hervinden. Het verhaal moet echter verteld. Waarom is het logisch dat uw bedrijf de stappen zet en gaat zetten.

Hoe betrouwbaar en geloofwaardg is een nieuwe stap voor de markt. Een complete turnaround kan, omdat de middelen aanwezig zijn maar bogen op oude waarden en structuren en toch succesvol zijn in een geheel nieuwe markt lukt maar weinig bedrijven. Maar denk aan universiteiten die nu hele adviesbureaus worden. Slagers die cateraars worden of bakers die nu in de fastfood zitten. Dus wel trouw aan een basisvaardigheid of waarden waardoor de storytelling een helder en logisch verhaal is. De persoonlijkheid en de genen van een bedrijf verander je niet. Innovatie komt derhalve veelal van start ups die vervolgens geïntegreerd worden in bestaande mologgen. Jonge bedrijven hebben een andere dynamiek met minder ballast, een open vizier en minder politiek.

Open vizier

Ook voor jou verandert de wereld om je heen voortdurend of krijg je zelf andere levensdoelen. Maar doe jij ook actief aan life cycle management? En dan bedoel ik dus wat anders dan family planning en nadenken over je pensioen. Heb jij nog steeds een open vizier, of zit je vast in het systeem van maandelijkse hypotheekafdrachten en commitments aan het kleine groepje om je heen van vrienden, collega’s en familie? Breken met iets is helemaal niet zo makkelijk. Ook jouw curriculum vitae moet als een verhaal verteld kunnen worden. Maar veranderen voor individuen is wel makkelijker dan voor bedrijven. De magie gebeurt echter altijd buiten je comfortzone.

Welke business modellen kun je nu op jezelf kan toepassen. Uiteraard vooral de eenvoudige, want die blijken toch altijd weer het meest effectief. De Golden circle is een krachtige net als als de brandpositioner, de roos of leary of het BCG model. Bedrijven kunnen weer veel leren van de theorie van the Big Five, de modellen van covey (circle of influence en the 8habits), de beïnvloedingsstijlen van Cialdini en het Hamburger geluksmodel (ja die bestaat).

Doe het stap voor stap. Werk aan je merkwaardige ik door net als bedrijven te diversificeren. Dat vervolgens de nieuwe product markt combinatie belangrijker wordt is wellicht het uiteindelijke doel. Maar zo zorg je er wel voor dat jouw ‘story’ makkelijk doorverteld kan worden en jij dus merkwaardiger blijft of wordt.
Momenteel werk ik, samen met Judith Tielen aan een boek over je merkwaardige ik, waarbij we bovenstaande modellen uitgebreid bespreken en voorbeelden zoeken van bedrijven en individuen die deze hebben toegepast. We zijn benieuwd naar uw ervaringen. Mail ons via Wolbrink@newtailor.nl. Als kleermaker ben ik steeds bezig met de uiterlijke vorm van jouw eigen merk, schreef ik boeken over etiquette, stijl en beinvloeden. Volgens mij is het dus heel logisch om de volgende stap dieper na te denken aan merkdenken voor individuen. We kunnen hier veel leren van bedrijven, maar ook andersom. De gemiddelde individu is vaak beter in staat zijn CV logisch aan elkaar te praten dan stappen die sommige bedrijven denken te moeten nemen.