Authenciteit

Modewoord of juist een permanent merkwaarde. Aan u de keuze. In de product(ie) economie ging het om beschikbaarheid en kwaliteit als absolute voorwaarde. In de diensteneconomie gaat het om de belevenis. De weg naar het einddoel is vaak belangrijker dan het het resultaat voor een tevreden klant. Authenciteit gaat nog een stap verder.

Authenciteit is meer dan eerlijkheid, integriteit, transparantie en consistentie. Het is een begrip waarbij we willen aangeven dat het ‘plaatje’ klopt. We merken dat aan mensen en bedrijven als het als vanzelf gaat om service te verlenen of het product en dienst doordacht (niet bedacht) tot stand is gekomen en bijna organisch lijkt gegroeid. De zoektocht naar authenciteit is echter een verkeerde richting. Gericht naar de aarde onder je voeten waar de kiem ontspringt. Je hebt het of je moet volledig opnieuw beginnen. Stel de waarom vraag. (kijk op youtube naar de filmpjes van Simon Sinek!)

Niet het product of dienst (wat) en ook niet de hoe vraag (marketingmix) als leidende vragen maar de waarom vraag. Niet groei of winst als doel maar het (door)ontwikkelen van een dienst omdat de mensen achter het bedrijf dat willen omdat ze weten dat de klant er behoefte voor heeft. Met passie. Nog zo’n modewoord (zeker in 2011). Overtuigd met vuur! Al meer naar de buitenwereld gericht. Beter dus als de authentieke basis goed is.

Recent besprak ik met mijn business partner onze strategie voor New Tailor in een niet zo’n authentiek want sfeerloos cubicle op Nyenrode. Het was onbetaalbaar om te merken dat onze basiswaarden ambacht, persoonlijk/gastvrij, gemak en leuk nog steeds onze drijfveren. Volgens mij zijn we daarom authentiek. Kunnen we ons vak met passie uitvoeren. Dat onze pakken dagelijks zorgen voor extra  vertrouwen bij onze klanten is mooi. Heel mooi. Dat de maatpakkendragers mede daardoor kunnen doen waarin zij goed is zijn is fantastisch. Maar er is nog een stap te gaan.

Verbinden

Voor nu is het modewoord verbinden. Verbinden met alle shareholders en vooral met alle klanten. Intern en extern. Kennis ontsluiten al dan niet via de sociale media. Zonder bang te zijn dat kennis wegstroomt. Transparant, open en dus zonder copyrights of patenten maar juist creative commons content. Wat zou het mooi zijn omdat je daardoor veel meer betekenis kunt geven aan de wereld en dus aan je authentieke ik. Het delen wordt dan de drijfveer. Het onbetaalbare gevoel dat je iemand hebt geholpen, duurt zo veel langer dan het verdienen van enkele rotcenten.

Betekenis

En het volgende modewoord voor 2013 en verder staat al aan de horizon te trappelen: Betekenis. Welke betekenis heeft uw bedrijf voor de wereld om u heen? En welke authentieke passievolle rol wilt u daarin zelf spelen om een verbindende factor te zijn of worden.